Søk
Close this search box.
LÆREROPPGAVE

Telle 1 - 2- 3

Introduser programmeringsuttrykk for elevene ved hjelp av en tellelek

_dsc6988
TIDSBRUK

5-15 minutter

VANSKELIGHETSGRAD

Lett

Oppdrag

  • Lære elevene at vi bruker symboler som kommandoer, når vi programmerer.
  • Lære elevene at det er noe som heter «løkker». løkker er en ting som gjentar seg ved START og stopper ikke før riktig kommando blir gitt. I dette tilfellet STOPP.
  • I tillegg kan elevene lære litt om variabler. For eksempel kan tallet 3 i denne oppgaven byttes ut med / varieres med enten knipsing, plystring eller å snu seg rundt.

Utstyr

Gjennomføring

  • To og to elever går sammen. De skal sammen telle til 3 – ved å si ett tall hver. (Elev en sier «1». Elev to sier «2». Elev en sier «3» osv.)
  • Læreren starter og stopper øvelsene ved å si et klart og tydelig START og STOPP.
  • Etter at elevene har fått til og forstått den første aktiviteten, stoppes den og elevene får beskjed om at de nå skal KLAPPE istedenfor å si «1».
  • Etter hvert byttes i tillegg «2» ut med et TRAMP.
  • Til slutt byttes også «3» ut med et KNIPS. (Variasjoner: Hvis elevene ikke kan knipse, kan de plystre. Hvis de ikke kan plystre, kan de heller snurre rundt en gang.) 

Samtale i etterkant

Her kan man snakke om at i programmering er det noe som heter løkker. Det er noe skjer fra man starter programmet til man stopper programmet. Her startes det ved kommandoen START, og avsluttes når man hører STOPP. Man gjør det samme hele tiden i en løkke. I tillegg finnes det noe innen programmering som heter logikkSe begrepsforklaringer her.

Innhold

Andre oppgaver

_DSC6546
Tegne etter instruksjoner

Tid:

15 – 20 min

Vanskelighetsgrad

IMG_0430
Kompisprogrammering

Tid:

35 – 45 min

Vanskelighetsgrad

Kom i gang med micro:bit

Tid:

15 – 20 min

Vanskelighetsgrad