Søk
Close this search box.
LÆREROPPGAVE

Lag en tegnerobot

Lag en tegnerobot med micro:bit og Bit:Bot. Her er en film fra oss i super:bit som viser hvordan dette kan gjøres. 

Start video
TIDSBRUK

45-60 minutter

VANSKELIGHETSGRAD

Vanskelig

Oppdrag

Greier du å få roboten din til å bli en ordenltig kunstner? Programer den slik at du kan lage fine mønstre og tegn på et papir.

Utstyr

Utfordringer

Tegne en sirkel, et åttetall eller flere figurer

  • Utfordring 1: Kan du få Bit:Bot til å tegne en hel sirkel?
  • Utfordring 2: Kan du få Bit:Bot til å tegne en mindre sirkel?
  • Utfordring 3: Kan du få Bit:Bot til å tegne ett åttetall?
  • Utfordring 4: Kan du få Bit:Bot til å tegne flere åttetall ved siden av hverandre? (HINT: Bruk løkker).

Lag kantete figurer med bruk av løkker

  • Utfordring 5: Kan du få Bit:Bot til å tegne en firkant?
  • Utfordring 6: Kan du få Bit:Bot til å tegne en trekant?
  • Utfordring 7: Kan du få Bit:Bot til å tegne en femkantet stjerne?

Endre vinkelen på hjørnet med bruk av variabel

I eksempelet under viser vi hvordan man kan bruke en variabel til å huske på tiden Bit:Bot skal svinge. Med å trykke på knapp A og B kan man så endre på tiden mens programmet kjører. 

  • Knapp A øker variabelen «tid» med 100 ms som gjør at vinkelen på hjørnet økes
  • Knapp B minsker variabelen «tid» med 100 ms som gjør at vinkelen på hjørnet minskes
  • Om knapp A og B trykkes inn samtidig vises verdien av «tid» på skjermen og Bit:Bot svinger og kjører rett frem
  • Kan du justere tiden så Bit:Bot snur f.eks 90 grader?

Endre størrelsen på kvadrat med bruk av funksjoner

I eksempelet under viser vi hvordan man kan bruke en funksjon i koden til å tegne et kvadrat. Vi bruker også to variabler, «90grader» og «sidekant» som begge angir tiden Bit:Bot svinger/kjører fremover. 

  • Knapp A brukes for å tegne et kvadrat. Før Bit:Bot begynner å kjøre vises «sidekant» (tid i ms) på skjermen til micro:bit. Tegner Bit:Bot et kvadrat?
  • Dersom Bit:Bot ikke tegner et kvadrat må du endre verdien av variabelen «90grader».
  • Knapp B øker størrelsen på kvadratet.
  • Om knapp A og B trykkes tegnes et kvadrat med en tilfeldig valg størrelse angitt av et tilfeldig «sidekant»-lengde, dvs tid mellom 500 og 2000 ms.

Kompetansemål

Andre oppgaver

fuktmaaler_forside
Fuktmåler og automatisk vanning

Tid:

45 – 75 min

Vanskelighetsgrad

IMG_0449
Lag en hinderløype

Tid:

60 – 90 min

Vanskelighetsgrad

bom-med-servo2
Lag automatisk veibom - servo

Tid:

45 – 60 min

Vanskelighetsgrad