Greier du å få roboten din til å bli en ordenltig kunstner? Programer den slik at du kan lage fine mønstre og tegn på et papir.
Utstyr
Micro:bit
Bit:Bot
Papir
Papir
Utfordringer
Tegne en sirkel, et åttetall eller flere figurer
Utfordring 1: Kan du få Bit:Bot til å tegne en hel sirkel?
Utfordring 2: Kan du få Bit:Bot til å tegne en mindre sirkel?
Utfordring 3: Kan du få Bit:Bot til å tegne ett åttetall?
Utfordring 4: Kan du få Bit:Bot til å tegne flere åttetall ved siden av hverandre? (HINT: Bruk løkker).
Lag kantete figurer med bruk av løkker
Utfordring 5: Kan du få Bit:Bot til å tegne en firkant?
Utfordring 6: Kan du få Bit:Bot til å tegne en trekant?
Utfordring 7: Kan du få Bit:Bot til å tegne en femkantet stjerne?
Endre vinkelen på hjørnet med bruk av variabel
I eksempelet under viser vi hvordan man kan bruke en variabel til å huske på tiden Bit:Bot skal svinge. Med å trykke på knapp A og B kan man så endre på tiden mens programmet kjører.
Knapp A øker variabelen «tid» med 100 ms som gjør at vinkelen på hjørnet økes
Knapp B minsker variabelen «tid» med 100 ms som gjør at vinkelen på hjørnet minskes
Om knapp A og B trykkes inn samtidig vises verdien av «tid» på skjermen og Bit:Bot svinger og kjører rett frem
Kan du justere tiden så Bit:Bot snur f.eks 90 grader?
Endre størrelsen på kvadrat med bruk av funksjoner
I eksempelet under viser vi hvordan man kan bruke en funksjon i koden til å tegne et kvadrat. Vi bruker også to variabler, «90grader» og «sidekant» som begge angir tiden Bit:Bot svinger/kjører fremover.
Knapp A brukes for å tegne et kvadrat. Før Bit:Bot begynner å kjøre vises «sidekant» (tid i ms) på skjermen til micro:bit. Tegner Bit:Bot et kvadrat?
Dersom Bit:Bot ikke tegner et kvadrat må du endre verdien av variabelen «90grader».
Knapp B øker størrelsen på kvadratet.
Om knapp A og B trykkes tegnes et kvadrat med en tilfeldig valg størrelse angitt av et tilfeldig «sidekant»-lengde, dvs tid mellom 500 og 2000 ms.