Lag en danserobot

Noe av det kuleste du kan gjøre med Bit:Bot er å kombinere lys med bevegelse og lage en dansende og blinkende lysrobot. I videoen viser Sigurd deg hvordan du programmerer lysdiodene og hvordan du programmerer kjøringen. Klarer du å lage en kul dans?

Mål:

Lag en danserobot med micro:bit og Bit:Bot med bruk av funksjoner

Kompetansemål

Matematikk etter 5. trinn:

Matematikk etter 6. trinn:

Kunst og håndverk etter 7. trinn: 

Funksjoner

En dans består av mange dansetrinn som gjentar seg. For å slippe at koden blir så lang, kan vi bruke funksjoner for å gjøre hovedkoden vår mer oversiktlig.

I eksempelet under er det tre funksjoner med ulike dansetrinn som heter "Dansetrinn 1,2 og 3", og i "Når knapp A trykkes" (hovedkoden) står bare navnet på funksjonene.

Se på eksempelet og lag din egen dans ved hjelp av funksjoner.

Hvordan lage en funksjon?

  • Trykk på "Funksjoner" som ligger under "Avansert".
  • Trykk på "Lag en funksjon" og kall den "Hva du vil".
  • Inne i denne funksjonen legger du hva Bit:Boten skal gjøre.
  • I hovedkoden legger du "kjør Hva du vil" som ligger under "Funksjoner"
  • Lag flere funksjoner som du kan bruke i hovedkoden din.

Lykke til med å lage din egen dans!