Her skal elevene programmere en kompis, som i denne oppgaven skal være «robot».
TIDSBRUK
35-45 minutter
VANSKELIGHETSGRAD
Lett
Oppdrag
Programer kompisen din som en «robot». For å få til dette må elevene lage en algoritme med hjelp av piler. Oppgaven er kompleks og må deles opp i mindre ledd/sekvenser for å løse et problem.
En spillebrikke (et viskelær eller en stein kan også brukes)
Gjennomføring
Del elevene inn i grupper (3-5 i hver gruppe). En av elevene i gruppen skal være «robot», mens resten av gruppen skal programmere roboten.
Bygg opp banen med de nummererte kortene på gulvet slik bildet viser. Det holder med en slik bane i klasserommet.
Gruppene skal ha hver sin bunke med programmeringskort, et A4-ark med banen i miniutgave og en spillebrikke.
Gruppen skal sammen lage en programmeringskode og programmere «roboten» til å gå fra 0 til 10. De skal sortere programmeringskortene i den rekkefølgen de vil ha dem, for så å kunne gi instruksjonen til sin robot. De får kun bruke hvert kort en gang.
Hver gruppe planlegger, lager og tester sitt program (en sekvens av kommandoer), før det skal vises fram for klassen. Testingen kan gjøres på A4-arket med banen i miniutgave. De som har programmert skal lese opp sekvensen og «roboten» skal følge instruksjonene ved å flytte spillebrikken. Start på 0.
Til slutt får alle gruppene kjøre sin «robot» foran klassen.
Klarte alle å løse oppgaven? Fant de forskjellige løsninger eller hadde alle samme løsning?
Regler
«Roboten»/eleven skal ta seg fra posisjon 0 til sluttposisjon 10.
Hvert programmeringskort kan kun brukes en gang.
Man må ikke bruke alle programmeringskortene.
Programmeringskort
Dette er kommandoene på programmeringskortene:
Gå ett skritt fremover
Gå to skritt fremover
Gå tre skritt fremover
Gå fire skritt fremover
Gå ett skritt bakover
Snu 90 grader til venstre
Snu 90 grader til høyre
Snu helt om180 grader
Øke vanskelighetsgraden
Ta bort programmeringskortet «Gå et skritt frem» og la gruppene prøve å gjøre oppgaven på nytt.