Gjennomføring:
- Del elevene inn i grupper (3-5 i hver gruppe). En av elevene i gruppen skal være «robot», mens resten av gruppen skal programmere roboten.
- Bygg opp banen med de nummererte kortene på gulvet slik bildet viser. Det holder med en slik bane i klasserommet.
- Gruppene skal ha hver sin bunke med programmeringskort, et A4-ark med banen i miniutgave og en spillebrikke.
- Gruppen skal sammen lage en programmeringskode og programmere «roboten» til å gå fra 0 til 10. De skal sortere programmeringskortene i den rekkefølgen de vil ha dem, for så å kunne gi instruksjonen til sin robot. De får kun bruke hvert kort en gang.
- Hver gruppe planlegger, lager og tester sitt program (en sekvens av kommandoer), før det skal vises fram for klassen. Testingen kan gjøres på A4-arket med banen i miniutgave. De som har programmert skal lese opp sekvensen og «roboten» skal følge instruksjonene ved å flytte spillebrikken. Start på 0.
- Til slutt får alle gruppene kjøre sin «robot» foran klassen.
- Klarte alle å løse oppgaven? Fant de forskjellige løsninger eller hadde alle samme løsning?
Regler:
- «Roboten»/eleven skal ta seg fra posisjon 0 til sluttposisjon 10.
- Hvert programmeringskort kan kun brukes en gang.
- Man må ikke bruke alle programmeringskortene.
Programmeringskort:
Dette er kommandoene på programmeringskortene:
- Gå ett skritt fremover
- Gå to skritt fremover
- Gå tre skritt fremover
- Gå fire skritt fremover
- Gå ett skritt bakover
- Snu 90 grader til venstre
- Snu 90 grader til høyre
- Snu helt om180 grader
Øke vanskelighetsgraden:
Ta bort programmeringskortet "Gå et skritt frem" og la gruppene prøve å gjøre oppgaven på nytt.
Kilde: https://www.kodboken.se/start/kom-igang/lekar-och-ovningar/robotkompis-med-uppdrag