Super:bit-kampen 2025

Synes du koding er gøy? Nå er det klart for super:bit-kampen 2025! Har du og noen venner fra skolen eller kodeklubben lyst til å delta? Les alt om konkurransen her.

Ved spørsmål rundt påmelding kontakt: per.kristian.grytdal@inspiria.no

MELD PÅ LAG HER!

Påmeldingen er åpen fra: 11. november (kl. 12:00) - 17. januar 2025

Hva er super:bit-kampen?

Super:bit-kampen er en kodekonkurranse for skoler og kodeklubber fra hele Norge der man programmerer med micro:bit. Konkurransen har vært arrangert siden 2022, og i 2024 deltok det over 200 lag fra kodeklubber eller skoler fra hele Norge. Et lag kan bestå av to eller tre barn i alderen som går i 5.–7. trinn.

Når et lag melder seg på, skal de gjennomføre en delfinale på et av de regionale vitensenterne i Norge. Maks fire lag fra hver skole og to lag fra hver kodeklubb.

NB: Hvert vitensenter har et begrenset antall plasser, så her gjelder det å være tidlig ute etter at påmeldingen har åpnet.

PREMIE

Lagene som vinner sine delfinaler skal delta i en Gullfinale. Da får laget tilsendt et oppdrag som laget skal gjennomføre i løpet av ca. fire uker. Oppdraget skal filmes og sendes inn til en jury. Det beste bidraget i Gullfinalen vinner super:bit-kampen 2025.

Premien til vinnerlaget i årets super:bit-kamp er ennå ikke bestemt.

MELD PÅ LAG HER!

Hvem kan delta på super:bit-kampen?

Utstyr laget må ha med til super:bit-kampen

Viktige forberedelser til delfinalen:

1) Lag en radiostyrt Bit:Bot:

Alle lagene må på forhånd programmere og ta med en Bit:Bot som styres med en micro:bot som fjernkontroll (radiostyrt). Laget vil etter påmeldingen, få tilsendt radiogruppen som skal brukes til dette. Ett av oppdragene på delfinalen er å kjøre en hinderløype raskest mulig med lagets radiostyrte Bit:Bot, så laget må også øve på å kjøre.

2) Bygg en automatisk veibom - servo

Alle lagene må på forhånd lage og ta med en VEIBOM. Veibommen skal kunne åpnes og lukkes med en 180-graders servo som er koblet til Bit:Boten. Dere bestemmer selv om veibommen monteres på selve Bit:Boten eller om den er frittstående.

Andre ting det er lurt å øve på:

Tips om øvelser fra www.superbit.no:

  • Hvordan kjøre med Bit:Bot? (Eksempel: Hvor lang tid bruker den på 100 cm og 180 grader? Hva gjør dere hvis Bit:Boten kjører skjevt?)
  • Hvordan fungerer linjesensorene på Bit:Bot?
  • Hvordan koble og få tre 10 mm lysdioder til å lyse samtidig?

Tips om øvelser fra www.makecode.microbit.org:

  • Hvordan sende og motta tall eller tekst ved hjelp av RADIO? (Micro Chat)
  • Hvordan bruke og lage variabler til å telle og for å måle tid? (Step Counter og Stopwatch)

 

 

Viktige datoer:

  • Påmelding: 11. november 2024 - 17. januar 2025
  • Regionale delfinale på ett vitensenter: En eller to av disse dagene: 31. jan -1. februar eller 7.-9. februar
  • Vinnerne fra hver delfinale får tilsendt et Gullfinaleoppdrag: 11. februar
  • Frist for innsending av Gullfinaleoppdrag: 28. mars
  • Juryen kårer vinneren av super:bit-kampen 2025: i løpet av uke 15

Om konkurransen:

  • Et lag kan bestå av to eller tre barn i alderen som går i 5.–7. trinn.
  • Opptil fire lag fra hver skole og to lag fra hver kodeklubb kan bli med.
  • Ved påmelding er laget klar for delfinalen på ett av de 13 regionale vitensentrene i Norge.
  • I delfinalen skal laget løse flere oppdrag av ulik vanskelighetsgrad i løpet av tre timer.
  • Hvert vitensenter kårer ett vinnerlag fra sin delfinale som går videre til gullfinalen. Altså 13 delfinalevinnere.
  • I gullfinalen får lagene tilsendt et oppdrag de skal jobbe med på egenhånd over en periode, enten på skolen eller på kodeklubben. Resultatet skal sendes inn til en jury.
  • Vinneren av gullfinalen er vinneren av super:bit-kampen!