Hvem kan delta?

Super:bit-kampen er en lagkonkurranse for deg som går i 5. til 7. klasse (10-13 år).

  • Laget kan bestå av to eller tre barn + en kontaktperson over 18 år (lærer/foresatt/klubbkoordinator).
  • Opptil 4 lag fra hver skole og 2 lag fra hver kodeklubb kan melde seg på en delfinale.
  • Det er helt gratis å melde seg på og delta i super:bit-kampen.
  • I delfinalen skal lagene løse ulike kodeoppdrag i løpet av tre timer.

Praktisk info:

  • På delfinalene er det gratis inngang på vitensentrene for laget og inntil to voksne. 
  • Andre besøkende på vitensenteret denne dagen er velkomne som publikum og betaler vanlig inngang.
  • Transport til og fra delfinalen på vitensenteret dekkes av skolen eller kodeklubben. 
  • Hvis laget vinner delfinalen og kommer til gullfinalen, må barnas foresatte gi tillatelse til at deltakerne blir filmet – og at videoen deles med NRK Super, Lær Kidsa Koding og Vitensentrene.

Slik kan hele klassen eller klubben involveres:

Husk at det er bare er fire lag fra hver skole og to lag fra hver kodeklubb som kan melde seg på. Hvis det er flere lag fra samme skole eller kodeklubb som ønsker å delta, anbefaler vi å lage en egen turnering først. Et oppdrag dere kan løse er å lage en fjernstyrt Bit:Bot som skal kjøre igjennom en selvlagd hinderløype.

Det betyr at hele klassen, skoletrinnet eller kodeklubben kan jobbe med dette oppdraget og dele seg inn i mange lag. Deretter må skolen velge ut fire lag og kodeklubben velge ut to lag som de sender til delfinalen.

Forslag til gjennomføring:

  • Skolen eller kodeklubben har en lærer/ansvarlig som koordinerer opplegget.
  • Sørg for at alle klasser på 5.-7. trinn som vil være med, får informasjon om super:bit-kampen. Kontaktpersoner hos hver kodeklubb må også gi beskjed videre.
  • Skolen, klassen eller kodeklubben lager en egen jury, som vil bedømme oppdraget.
  • Alle lagene må kjøre den samme hinderløypa.
  • Deres lokale jury velger ut hvilke lag som skal melde seg på.
  • Kontaktperson melder på laget.

Forslag til kriterier for juryen:

Juryen kan velge sine kriterier selv, men de kan for eksempel være:

  • Hvor godt samarbeidet laget?
  • Hvor raskt gjennomførte laget hinderløypa?
  • Løste laget selve programmeringen på en god måte?