ElevOPPGAVE
Unngå hindringer - ultralydsensor
Lær hvordan du bruker ultralydsensoren på en Bit:Bot for å unngå hindringer!

TIDSBRUK
20-30 minutter
VANSKELIGHETSGRAD
Middels
Oppdrag
SmartByen har noen robotgressklippere som skal kjøre rundt i parkene og klippe gresset. Hjelp til med å lage et program slik at de ikke kolliderer med ting og tang ved å bruke ultralydsensoren til å måle avstanden til hindringer.
Utstyr
- Bit:bot med micro:bit
- Ultralydsensor
- Datamaskin/Ipad
- Smartby-matte
- Hindringer (dette må dere lage selv)
Hvordan virker en ultralydsensor på Bit:Bot
En ultralydsensor, eller sonar som det også kalles, bruker lyd til å måle avstand. Den sender ut lydsignaler og måler tiden det tar før lyden reflekterer tilbake fra omgivelsene. Desto lengre tid det tar før lyden kommer tilbake, desto lengre unna er hindringen. Sonarer brukes på alt fra ryggesensorer til ubåter.

Innhold
- Vil du skrive ut oppgaven?
Lurer du på noe?
Begrepsforklaring →
Videoer →
Feilretting, tips og triks →
Slik lager du programmet

For å lage dette programmet må du bruke VILKÅR som ligger under menyen logikk.

I tillegg må du bruke blokker til Bit:Bot («Kjøring» og «Sensorer og styring»)
Her starter programmet med å sjekke om ultralydsensoren (sonaren) måler en avstand på under 10 cm.
- Hva synes dere bør skje hvis avstanden er under 10 cm?
- Hva skal skje ellers, dersom avstanden er over 10 cm
De to blokkene som ligger løst under gjenta for alltid-blokka, er forslag til blokker fra Bit:Bot-menyen dere kan bruke. Her er det mange måter å løse oppgavene på, så prøv dere fram og se hva dere synes fungerer best. Prøv å forandre litt på avstanden eller legg inn pauser i programmet hvis ting skurrer.
Programkoden finner du også her eller scanne denne QR-koden om du bruker iPad.
Scan for å få programkoden på din enhet

Scan for å få programkoden på din enhet
