Søk
Close this search box.
ELEVOPPGAVE

Fuktmåler og automatisk vanning

Få roboten til å sjekke fuktighetsnivået i jorden.

Fuktmåler-superbit
TIDSBRUK

45-75 minutter

VANSKELIGHETSGRAD

Vanskelig

Oppdrag

Vi skal lage en sensor som piper hvis plantene trenger mer vann. Oppgaven kan utvides med å lage et program for automatisk vanning.

Utstyr

Oppgaver

Sjekk fuktighetsnivået

  1. Sett spikrene i jorda og koble til en ledning i hver spiker.
  2. Den andre enden av den ene ledningen skal til 3V, og den andre enden av den andre ledningen skal til P1.
  3. Programmer micro:bit til å lese en analog verdi på P1 og å vise denne verdien på skjermen.
  4. Noter verdier for hva som er for tørt. Dette vil variere fra plante til plante.
Tilkobling av spiker med krokodilleklemmer

Lag lyd når det er for tørt

Det neste steget er å få micro:biten til å lage lyd når det blir for tørt i jorda. Da er det på tide å vanne.

  • Koble til høyttaleren (buzzeren) med ledninger.
  • Det lengste beinet (+) på høytaleren skal til P0.
  • Det korteste beinet (-) skal til GND.

Til slutt må du programmere micro:bit slik at den lager lyd når avlesningen kommer under en viss verdi.

Tilkobling av høyttaler. Pass på at krokodilleklemmene ikke kommer borti hverandre.

I denne videoen vise Sigurd deg hvordan du lager musikk og lyd med micro:bit

 

Innhold

Lurer du på noe?

Begrepsforklaring →
Forum →
Feilretting, tips og triks →
Tilknytting til lærerplanen →

Utfordring 1

Klarer du sette sammen blokkene slik at programmet virker som det skal?

Lag en automatisk plantevanner

Nå skal vi få fuktmåleren til å vanne plantene automatisk ved hjelp av en servo styrt av en annen micro:bit. Det er flere måter å gjøre dette på. I eksempelet under har vi brukt et modifisert sugerør, men andre kreative løsninger kan også fungere.

Fest servoen og sugerøret over en kopp med vann som på bildet. Koble servoen til Bit:Bot i P1. Pass på at fargene på ledningene er som på bildet. (Oransje nærmest fronten av Bit:bot)

Scan for å få programkoden på din enhet

Programmering av senderen (fuktmåleren)

I stedet for å lage lyd med fuktmåleren, skal vi nå sende et radiosignal. Vi sender tallet 1 hvis det trengs å vannes, og tallet 0 hvis det ikke trenger å skje noe. Denne koden er helt ferdig under her, og så blir din utfordring å lage en kode som tar imot radiosignalene og styrer servoen.

Scan for å få programkoden på din enhet

Programmering av mottakeren (vanneren)

Når tallet 1 blir sendt over radio, betyr det at det må vannes. Da vil vi at servoen skal gå fram og tilbake.

Når tallet 0 blir sendt, skal servoen stå i ro.

Det kan godt være at du må prøve deg litt fram med vinkler og plassering av servo/sugerør. 

Utfordring 2

Klarer du sette sammen programmet under, slik at det virker som det skal?

Scan for å få programkoden på din enhet