Søk
Close this search box.

symbol

Et symbol er en abstraksjon. Symbolet kan stå for bestemte instruksjoner. F.eks. kan et bilde av en hånd bety at man skal klappe i hendene.

sekvens

En sekvens er en serie beskrivelser som følger hverandre i riktig rekkefølge. I en sekvens må man følge hvert skritt i riktig rekkefølge.

problemløsning

Det innebærer å løse en sammensatt oppgave som kanskje krever at man må identifisere flere enkeltoppgaver som må løses før man kan finne løsningen på hele oppgaven. Problemløsning krever gjerne en algoritmisk tilnærming, der man deler oppgaven opp i ulike trinn og utvikler en helt egen løsningsmetode for problemet.

løkker

Løkker er gjentakelser av de samme instruksjonene flere ganger. Når vi programmerer ønsker vi ofte å gjenta identiske instruksjoner i programmet vårt uten å måtte skrive nye koder om igjen. Da bruker vi heller løkker og spesifiserer hvor mange ganger instruksjonene skal gjentas. Spesifikasjonen kan være et gitt antall ganger (for-løkker) eller til en betingelse […]

logikk

Logikk er en betegnelse for hvordan vi tenker og setter opp regler for hva datamaskinen skal gjøre. Logikk forteller datamaskinen hvordan den skal reagere på ulike situasjoner basert på fornuftige beslutninger, for eksempel: «Hvis dette skjer, gjør det. Hvis ikke, gjør noe annet.» På den måten kan den følge bestemte mønstre for å løse oppgaver og finne […]

micro:bit

En micro:bit er en liten, enkel datamaskin (mikrokontroller) som passer i hånden din. Den har lys, knapper og sensorer, og du kan programmere den til å vise meldinger, måle bevegelse eller styre andre ting.

kommando

En kommando er en instruksjon til en datamaskin for å utføre én enkelt oppgave.

algoritme

En algoritme er en oppskrift som forteller oss trinnvis hva som skal gjøres for at noe skal bli fullført, det vil si hva som må gjøres for å nå målet. Utfordringen med algoritmer er at de må skrives og følges nøyaktig – og i riktig rekkefølge – for at vi skal få det resultatet vi […]

kode

En kode er en samling instruksjoner som beskriver en oppgave. Koden kan være et program eller en del av et program.

program

I databehandling er et program en oppskrift som sier hva datamaskinen skal gjøre. Programmer skrives i et programmeringsspråk datamaskiner kan lese, for eksempel Makecode og Scratch (som har programmering med blokker), Python eller Java. Program skrives for å gi en rekke instruksjoner som forteller en datamaskin hva den skal gjøre. Instruksjonene er et sett kommandoer […]