Satsing på programmering i skolen har aldri vært et mer relevant tema. Barn er digitale storbrukere, men i Super:bit får elevene også muligheten til å forstå og skape det digitale. I nye læreplaner er det satt av mer ressurser for å gi både elever og lærere mer grunnleggende forståelse av programmering, og vitensenterne spiller en sentral rolle.
– Etter 5 år med Super:bit kan vi nå vise til at nærmere 90.000 elever har fått leveransen på sin skole eller nærmeste vitensenter. Vi har også registert ca. 20.000 lærere som har deltatt i undervisningen eller på våre kurs, samlinger eller andre tilbud. Dette er tall vi er stolte av, forteller Geir Endregard fra INSPIRIA science center.
Les mer: Vitensenterne får midler til å forsette satsingen på Super:bit
Han legger til at prosjektet hadde utfordringer med å få gjennomført undervisningsopplegget på skolen under pandemien, men at vitensentrene har fått gjort utrolig mye landet rundt med midlene som er bevilget og det hele på meget kort tid.
– Innen programmering er behovet for støtte til skolene på mellomtrinnet fortsatt stor. Nå har over 2.000 grunnskoler fått undervisning i Super:bit, og tilbakemeldinger fra Udir, elever og lærere er svært gode, forteller administrerende direktør på vitensenteret i Sarpsborg.
Siden prosjektet startet sommeren 2019 har nærmere 12.000 elever og 1.300 lærere fra hele landet gitt sin evaluering av undervisningsopplegget, og svarene er like gode landet rundt. Etter ferdig opplegg forteller hele 98 prosent at man har lært noe nytt, og 95 prosent ønsker å lære mer om programmering.
– Nå har vi gått på to nye år med Super:bit, takket være midler fra Sparebankstiftelsen. Vi gleder oss til å gi enda flere elever og lærere mer forståelse og kunnskap innen programmering, smiler Endregard.