– Det er gledelig at vi kan fortsette arbeidet med Super:bit! Nå kan vi videreutvikle det gode arbeidet som har blitt gjort siden oppstart, og satse enda mer på programmering i norske skoler, smiler Geir Endregaard, administerende direktør på INSPIRIA science center i Sarpsborg.
Vitensenteret i Østfold har en koordinerende rolle i prosjektet, og er et av totalt 13 vitensentere i Norge som har vært med å jobbe med Super:bit. Siden programmering fikk mer plass i nye læreplaner, så har Super:bit-prosjektet handlet om å lære barn og unge, samt lærere mer om programmering. Super:bit består av skoleleveranser, fordeling av utstyr og kampanjer som fremmer koding blant barn og unge.
Les mer om Super:bit-prosjektet her!
I første omgang skulle vitensenterne tilby et praktisk undervisningsopplegg til alle skolene i landet, men prosjektet ble raskt utvidet til å gi skolene nødvending utstyr som kunne gjøre undervisningen ennå bedre. Dette ble finansiert av Sparebankstifelsen DNB, og i vinter bevilget stiftelsen nye midler slik at satsingen kunne fortsette i to nye år.
– Vi er godt i gang med arbeidet, og har nådd nærmere 10.000 elever det første halvåret i det ny prosjektet og 25 prosent av landets kommuner, sier Endregaard.
Les mer: Over 2.000 grunnskoler har fått undervisning i Super:bit
Til tross for pandemien har nærmere 75.000 elever fått levert undervisningsopplegget super:bit fysisk. De aller fleste har fått undervisning på sin skole, men noen har også fått tilbudet på sitt nærmeste vitensenter. Siden oppstarten har prosjektet registrert ca. 20.000 lærere som har deltatt på leveransene eller kurs, samlinger eller andre tilbud.
– Når vi nå går på nye år med Super:bit, så er det godt å vite at evalueringene vi har fått fra både Udir, lærere og elever tyder på at Super:bit-prosjektet har vært en stor suksess. Vitensenterne landet rundt har fått gjort utrolig mye på midlene som er bevilget og det på veldig kort tid, forteller Geir Endregaard.